MARSite on-line | Opis technologii SCUMM
  -[ MARSite on-line ]-  
 
  Opis technologii SCUMM
 
 
SCUMM XXI-go wieku


Technologia SCUMM (Script Creation Utility for Maniac Mansion) stworzona na potrzeby gry Maniac Mansion, rozwijana przez lata, była mechanizmem na którym zrobiono takie gry jak: Loom, Maniac Mansion, Day of the Tentacle, Full Throttle, Sam & Max Hit the Road, seria Monkey Island i seria przygód Indiana Jenesa. Maniac Mansion miał zaledwie kilka kolorów, natomiast następne produktu 256. Gry chodziły w niskiej rozdzielczości 320x200, a muzyka była generowana komputerowo (midi). Dziś jeśli ktoś włączy te gry, a jest świeżym graczem, to je wyśmieje i wyłączy (jeśli w ogóle włączy). Niestety na świecie jest sporo ludzi, dla których te gry żyją nadal w pamięci, przypominając o dawnych, wspaniałych jak dla mnie czasach. Przyznam się szczerze, że po tylu latach chętnie powracam do tych perełek. W tamtych czasach wydawało się, że gry przygodowe będą zawsze. Dziś wiemy, że żądza gry akcji w środowisku trójwymiarowym.
Jak wspominałem często wracam do tych gier, chociaż ostatnio natrafiam na wiele problemów z właściwym funkcjonowaniem gier pod systemami z serii Windows 9x/2000/XP, że nie wspomnę o prędkości współczesnych komputerów. Te gry nie zostały dostosowane do współczesnych parametrów sprzętowych, gdyż nikt w tedy nie myślał o tym gdzie zajdą współczesne komputery. Lecz te problemy już znikają, gdyż fani postanowili opracować specjalne programy, które dodadzą nowe możliwości technologii SCUMM. Co ważne, oprócz tego, że je uruchomią, to w dodatku podwyższą rozdzielczość (800x600) oraz przedstawią obraz jakby akcelerowany. Oznacza to, że nie będziemy mieli tu pikselowatego obrazu, ale będzie on "rozmyty" (kolory będą "gładko: przechodzić w inne) dzięki zwiększonej palecie barw. Zniknął też problem z odtwarzaniem, a raczej brakiem dźwięku.
Poniżej zamieszczam wspomniany programik oraz bibliotekę wymaganą do jego uruchomienia:
plik opis rozmiar
CSUMMVM v0.13.1 Win32 -

program umożliwiający granie na współczesnym sprzęcie w gry przygodowe LucasArts z pierwszej połowy lat 90-tych ubiegłego wieku, opartych na technologii ScummVM,

- 3.00 MB
http://www.scummvm.org/ - strona twórców SCUMMVM - znajdziecie tu najnowszą wersję programu do pobrania oraz różne informacje, np.: dotyczące kompatybilności SCUMMVM z poszczególnymi grami
Co prawda, w pliku redme.txt programu SCUMMVM opisano jakie gry i z jakimi parametrami uruchomić, ale podam na wszelki wypadek przykład. Program jest cały czas dopracowywany, zatem należy liczyć się z tym, że nie wszystkie gry będą działały poprawnie. Autorzy nawiązali kontakt z LucasArts Entertainment Company, aby zalegalizować swój programik, który objęty jest licencją GNU GENERAL PUBLIC LICENSE (tzn. że mając oryginalną grą, będziemy mogli użyć programu ScummVM z grą, bez żadnych konsekwencji prawnych).
A oto przykład jak uruchomić grę Day of the Tentacle (inne uruchamiamy tak samo):
Po rozpakowaniu gry do katalogu np.: c:dott, kopiujemy do niego program ScuumVM.exe i bibliotekę sdl.dll. Aby jedynie uruchomić grę bez podrasowywania grafiki, uruchamiamy grę komendą:

scummvm.exe tentacle

Jeśli dra uruchamia się innym plikiem niż tentacle.exe, to wpisujemy właściwą nazwę.
Aby uruchomić grę z podrasowaną grafiką (w wyższej rozdzielczości z akceleracją), uruchamiamy grę komendą:

scummvm.exe -g 2xsai tentacle

UWAGA: Wpisując nazwę pliku uruchamiającego grę, wpisujemy ją bez rozszerzenia ".exe", gdyż zauważyłem, że wyskakuje błąd, i gra nie zostaje uruchomiona.

Obecnie program ma dołączony do siebie programik do zarządzania grami. Po dodaniu gry do listy możemy ustawić opcje, które będą używane przy każdym uruchomieniu danej gry.

Oto przykłady z podrasowanej gry:



I co, nie wygląda lepiej? Oczywiście pytanie do tych co grali.



[Powrót na poprzedni± stronê]  [Powrót na górê strony]


 

[Strona twórców nieoficjalnej polskiej wersji gry KotOR II: The Sith Lords]
[Strona firmy Licomp Empik Multimedia, dystrybutora między innymi gier firmy LucasArts Entertainment Company.]




Copyright © 2001-2024 MARSite on-line | Cookie i Zasady ochrony prywatności.
Layout made by Kirtan Loor & mars